Új fejezet a CSR-ban: a közös értékteremtés

Beszámoló a 2012. május 17-i CSR Piac műhelymunkáról

 

A KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért által rendezett CSR Piac műhelymunka szakértői

 és résztvevői 2012. május 17-én délután a Kinnarps irodaházban a közös értékteremtés fogalmát járták körül. A rendezvény előzetesként szolgált és felkészítést nyújtott a nemzetközi CSR kezdeményezés harmadik magyar állomásához, a 2013-as CSR Piachoz.

 

Lontayné Gulyás Mónika CSR trendek Európában című előadásában bemutatta és értékelte az EU új CSR-stratégiáját. Elmondta: az új stratégia előnye, hogy a CSR deklaráltan elmozdult a közös értékteremtés irányába. Az Európai Bizottság célja, hogy az EU-tagállamok nemzeti CSR megközelítéseket és ösztönzőket alakítsanak ki, s azokat összehangolják. Pozitívumként emelte ki az előadó, hogy az új CSR definíció önállóságra szorítja a vállalatokat saját CSR megközelítésük kialakításában, ugyanakkor arra buzdítja őket, hogy azt érintettjeikkel közösen alakítsák ki, s a teljes értékláncukra terjesszék ki.

Az előadásban részletesen bemutatásra került a CSR Europe Enterprise 2020 koncepciójaA résztvevők megtudhatták, hogy a jövő vállalata átláthatóan és nyereségesen működik, és az érintetti csoportokkal szorosan együttműködve talál megoldásokat a környezeti és a társadalmi problémákra. A vállalatok – a CSR Europe által definiált módon – szakmai együttműködési projektek keretében találják meg a megoldásokat a fenntarthatósági kihívásokra. A projektekben, amelyek a koncepció megfogalmazásától az eredmények publikálásáig egy-három évig tartanak, ideális esetben két-három vállalat és egy-két szakmai szervezet vesz részt.

 

A műhelymunka résztvevői Matolay Réka CSR Piac felkészítőjéből megtudhatták, hogy milyen egy jó CSR Piac esettanulmány, és melyek azok a tipikus gyengeségek, amelyek miatt egy pályázat kihullik a rostán. A hibákból sokszor többet lehet tanulni, mint a jó példákból, ezért Matolay elmondta, hogy kerülni kell azoknak a megoldásoknak a bemutatását, amelyek nem hordoznak semmiféle újdonságot, nem kötődnek a vállalat tevékenységéhez, nem világos, hogy mi az a társadalmi, érintetti probléma, amelyre gyógyírt jelentenének, vagy éppen a révükön elért eredmény marginális. Érdemes kerülni az „eső után köpönyeg” intézkedések bemutatását is, amelyek olyan problémára nyújtanak megoldást, amelynek kialakításában a vállalatnak komoly szerepe volt.  A példaértékű pályázat a probléma megfogalmazásától kezdve a megoldás szemléltetésén keresztül a megvalósított együttműködések és az elért eredmények bemutatásáig egy kerek esetet ír le. Egy díjnyertes intézkedésen érződik, hogy valós problémára adott hasznos és valós eredményeket bemutató megoldás.

 

Domány Vrannai Katalin, az IFUA Horváth & Partners kommunikációs vezetője moderálta a kerekasztal-beszélgetést, melynek résztvevői arról folytattak eszmecserét, hogy a közös értékteremtés (Creating Shared Value – CSV) koncepció miben különbözik a hagyományos értelemben vett CSR-tól. A CSV lényege az, hogy egy vállalat csak akkor lehet hosszú távon sikeres, ha nemcsak a részvényesei, hanem a társadalom számára is értéket teremt. Tóth Gergely, a KÖVET Egyesület főtitkára szerint a Porter és Kramer által bevezetett fogalom nem más, mint a CSR új csomagolásban, sőt, meglátása szerint ez a csomagolópapír talán egy kicsit kopottabb is, mint az előző volt. Molnár Csaba, a MagNet Bank közösségfejlesztési vezetője a bank Mentor fantázianevű betétjét mutatta be, mint a közös értékteremtés hazai példáját. Suhajda Krisztina, a Nestlé Hungária vállalati kommunikációs vezetője szintén magyarországi példát hozott a CSV-re: a Nestlé a hazai beszállítókat a folyamatos beszállítói audit során az elmúlt években olyan magas minőségű áru termelésére ösztönözte, hogy azok már külföldi piacokra is képesek exportálni.

 

A KÖVET Egyesület a 2013-as CSR Piacra a példamutató CSR intézkedések és a Valóban Felelős Vállalati modellek mellett közös értékteremtésen alapuló szakmai együttműködő munkacsoportok jelentkezését is várja. A munkacsoportok az egy év múlva megrendezésre kerülő CSR Piacon mutatkoznak be a nagyközönségnek, és a 2015-ös CSR Piacon publikálják eredményeiket.

 

 

További információ:

dr. Győri Zsuzsanna projektvezető, CSR szakértő, KÖVET Egyesület, gyori [kukac] kovet.hu, 1/473-2290